Začleňování dětí a žáků s ODLIŠNÝM MATEŘSKÝM JAZYKEM
O podpoře začleňování
Dětí, které přicházejí do České republiky ze zahraničí z kulturně a jazykově odlišného prostředí, v posledních letech přibývá. Na českých základních školách se v současné době vzdělává kolem 30 tisíc žáků s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ) a jejich počet se stále zvyšuje. Nejvíce, přes 40% jich žije a studuje v Praze. Mezi nejčastější země původu patří Ukrajina, Slovensko, Vietnam, Rusko a Mongolsko.
Někteří z těchto žáků nemají s češtinou problém, jiní však nastupují do českých škol s malou nebo žádnou znalostí vyučovacího jazyka. Tato situace je obtížná nejen pro ně, ale i pro pedagogické pracovníky: ovládnutí českého jazyka není otázkou pár týdnů či měsíců a jazyková bariéra, které obě strany čelí, může výrazně limitovat školní úspěšnost těchto dětí. Přesto se však očekává, že se žáci s OMJ co nejrychleji zařadí do vzdělávacího procesu. Aby byli těmto nárokům schopni dostát, potřebují oni i jejich učitelé odpovídající podporu.
Tématu podpory začleňování žáků s OMJ do českého školství se InBáze věnuje dlouhodobě. V současné době v projektu Mosty ke školám II, v němž spolupracujeme se třemi pražskými školami: Masarykovou základní školou, Praha 9 – Újezd nad Lesy, Základní školou Zárubova v Praze 12 a Základní školou Olešská, Praha 10. Ve spolupráci s těmito školami se snažíme nastavit komplexní systém podpory od vyčlenění funkce koordinátora inkluze přes metodickou podporu pedagogických pracovníků, jazykovou podporu dětí a komunikaci s rodiči až po práci s dětským kolektivem, více informací naleznete zde.
Kontakt
Blanka Charvátová, charvatova@inbaze.cz
MgA. Hana Mlynářová, mlynarova@inbaze.cz