Začleňování dětí a žáků s ODLIŠNÝM MATEŘSKÝM JAZYKEM
Máte ve třídě nebo ve Vaší škole děti s odlišným mateřským jazykem? Chtěli byste získat informace, jakým způsobem k nim přistupovat, jak jim usnadnit adaptaci ve škole, jak s nimi pracovat či jak je hodnotit tak, aby jejich začlenění do českého školního systému proběhlo co nejlépe?
Tématu podpory začleňování dětí a žáků s OMJ se InBáze věnuje dlouhodobě a to zejména v oblasti metodického poradenství pro pedagogy ZŠ a MŠ.
Metodičky začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) poskytují komplexní metodickou podporu pedagogům a asistentům pedagoga při práci s dětmi, jež nedostatečná znalost vyučovacího a komunikačního jazyka značně omezuje při vzdělávání a začleňování do českojazyčného kolektivu.
AKTUÁLNÍ PROJEKTY V OBLASTI ZAČLEŇOVÁNÍ
iKAP II – Inovace ve vzdělávání
Od roku 2021 se věnujeme metodické podpoře pedagogických pracovníků pražských mateřských, základních a středních škol v rámci projektu iKAP II. Poskytujeme individuální a skupinové konzultace pro učitele, vedoucí pracovníky a asistenty pedagoga k tématům začleňování dětí/žáků s OMJ a dětí/žáků cizinců zapojených do českého vzdělávání.
V rámci iKAP II nabízíme individuální, skupinové, prezenční i online konzultace na tato témata:
Mateřské školy
- adaptace a nastavení podpory dítěte s OMJ v MŠ
- komunikace s rodiči (překlady, tlumočení)
- jazyková příprava v MŠ: legislativní rámec, kurikulum, materiály, hry, pracovní listy, didaktické pomůcky a aktivity pro výuku češtiny jako druhého jazyka
- individuální jazyková podpora
- spolupráce s rodiči na osvojování češtiny
- spolupráce s ŠPZ, PLPP, IVP
- širší nabídka InBáze a dalších neziskových organizací (interkulturní a sociální pracovníci, kurzy a aktivity pro děti a rodiny)
Základní školy
- příchod nového žáka a jeho adaptace a začlenění (zápis, zařazení do ročníku, spolupráce s rodiči dětí s OMJ,
- adaptace na české školní prostředí, adaptační plán, pocity dítěte, motivace, jak pracovat s třídním kolektivem, prevence šikany atd.
- pedagogická a jazyková diagnostika žáků s OMJ, Plán jazykové podpory
- legislativa a podpůrná opatření, spolupráce s ŠPZ
- výuka češtiny jako druhého jazyka, učebnice, pracovní listy, materiály včetně elektronických
- jak zapojit žáka v hodinách běžné výuky – možnosti, metody, aktivity, tipy z praxe
- sledování učebního a jazykového pokroku, klasifikace žáků s OMJ, přijímací zkoušky, přechod na SŠ
- širší nabídka InBáze a dalších neziskových organizací (interkulturní a sociální pracovníci, kurzy a aktivity pro děti a rodiny)
Rozsah metodické podpory je vždy na individuální domluvě a sahá od jednorázové individuální konzultace po komplexní metodickou podporu pro celý pedagogický kolektiv.
Metodická podpora je poskytována pro školy zdarma v rámci projektu iKAP II Praha za finanční podpory Magistrátu Hlavního města Prahy a Pražského inovačního institutu.
V případě zájmu o jakoukoliv formu metodické podpory nás neváhejte nezávazně kontaktovat pro více informací:
- Základní školy – MgA. Hana Mlynářová, mlynarova@inbaze.cz
- Mateřské školy – MgA. Petra Lacinová, lacinova@inbaze.cz
Mosty ke školám
V roce 2021 jsme v rámci projektu Mosty ke školám II úspěšně ukončili spolupráci se třemi ZŠ: Masarykovou základní školou, Praha 9 – Újezd nad Lesy, Základní školou Zárubova v Praze 12 a Základní školou Olešská, Praha 10 a v roce 2022 se dvěma pražskými MŠ: s Mateřskou školou Revoluční, Praha 2 a s Mateřskou školou Čtyřlístek, Praha 13.
- Legerova 357/50, 120 00 Praha 2
- info@inbaze.cz
- (+420) 739 037 353 (pondělí–čtvrtek)
Naší vizí bylo vytvořit bezpečný a otevřený prostor, kam by přicházeli za podporou a pomocí nejen cizinci hledající nový domov v České republice, ale i Češi, kteří se zajímají o život cizinců v ČR nebo se jich nějak jinak téma integrace dotýká.