Název projektu: Podpora pedagogických pracovníků v InBázi 2018
Trvání projektu: 1. 1. – 31. 12. 2018
Cíle
Hlavním cílem projektu je podpora pedagogických pracovníků věnujících se práci v heterogenním kolektivu na školách a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) prostřednictvím těchto dílčích cílů:
1/ Tvorba výukových a metodických materiálů
A/ Vzdělávací a výukové materiály – Bedýnky příběhů
B/ Tvorba výukových videí a metodických materiálů
C/ Metodické a výukové materiály pro interkulturní práci
2/ Semináře pro pedagogy pracujícími s dětmi/žáky OMJ
Aktivity projektu
1/ Tvorba výukových a metodických materiálů
A/ Vzdělávací a výukové metodické materiály – Bedýnky příběhů
V rámci aktivity budou přidány a dopracovány dalších 16 sad metodických materiálů k již zpracovaným zemím (Bělorusko, Egypt, Gruzie, Indie, Kamerun, Kuba, Mongolsko, Německo, Polsko, Rusko, Slovensko, Srbsko, Sýrie, Ukrajina, Vietnam a Česko). Ty budou obohaceny o další hry a tipy na práci s dětmi a žáky:
- Pracovní listy
- Doplňovačky
- Tipy na práci s jazykem
Nově bude vytvořeno a graficky zpracováno dalších 8 kompletních sad metodických materiálů těmto zemím (např. Bulharsko, Čína, Maďarsko, Rumunsko, Řecko, Uzbekistán a další).
Výstupy
16 dopracovaných vzdělávacích a výukových metodických materiálů
8 nově vytvořených vzdělávacích a výukových metodických materiálů
Evaluace aktivity
B/ Tvorba výukových videí a metodických materiálů
Výstupy
2 videa
2 metodické materiály
Evaluace aktivity
C/ Metodické a výukové materiály pro interkulturní práci
Aktivitu včetně přípravy metodických materiálů zajistí vedoucí projektu, metodik a specialista interkulturní práce společně s odborným garantem, grafikem, evaluátorem a finančním a administrativním manažerem.
Výstupy
1 soubor metodických materiálů
Evaluace aktivity
2/ Semináře pro pedagogy pracujícími s žáky OMJ
Forma semináře
Semináře budou realizovány dvěma způsoby:
– Pro pedagogický sbor dané MŠ/ZŠ: workshopy šité na míru dle toho, s jakými konkrétními obtížemi se škola nebo jednotliví učitelé potýkají
– Otevřené semináře: tematicky zaměřené workshopy, na které se budou hlásit pedagogové z různých MŠ/ZŠ
Typ semináře bude zvolen podle aktuální poptávky cílové skupiny.
Časová dotace na 1 seminář: 18 hodin
Počet účastníků: 12-15 pedagogických pracovníků na 1 semináři
Akreditace
Seminář bude akreditován MŠMT (akreditace vzdělávacího programu u MŠMT bude zpracována v rámci probíhajícího ESF projektu financovaného z OP Praha pól růstu (který InBáze, z.s. realizuje od 1. 11. 2017). Účastníci obdrží certifikát o absolvování semináře.
Témata seminářů
Akreditovaný vzdělávací program bude obsahovat tato témata:
– rozvíjení dovedností interkulturní komunikace a sensitivity a jejich využití ve výuce;
– specifika práce s dětmi/žáky a rodinami s OMJ (dobrá praxe, začleňování žáků do kolektivu a procesu vzdělávání, specifika výuky ČJ pro cizince)
– jak pracovat s předsudky a xenofobií v kolektivu dětí a využití těchto dovedností ve výuce
– představení podpůrných služeb pro pedagogické pracovníky pracující s dětmi s OMJ (NNO, soc. služby)
Výstupy
Celkem 2 semináře v rozsahu 2 x 18 hodin (6 dnů po 6 hodinách) = 36 hodin
Celkem se zúčastní min. 24 pedagogů
Pedagogové obdrží “Metodiku pro pedagogy”, která je zpracována v rámci ESF projektů (financovaných z OP Praha – pól růstu), které jsou realizovány v průběhu let 2016 – 2019.
Vyhodnocení dopadu aktivity
- evaluační dotazník od pedagogů
- prezenční listiny/seznamy
- fotodokumentace
Časový harmonogram projektu
01 – 02/2018 – přípravná fáze projektu
03 – 12/2018 – realizační a evaluační fáze projektu
Výstupy projektu
- Soubor metodických a výukových materiálů pro interkulturní práci
- Metodika výuky češtiny jako druhého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem
- 2 výuková videa / Chima a Husam Abed
- Obecná metodika k dokumentárním filmům / výukový program pro žáky ZŠ druhý stupeň
- Obecná metodika k dokumentárním filmům / výukový program pro žáky SŠ