Přeskočit na obsah

OP PPR: Mosty ke školám II

    logo

    Název projektu: Mosty ke školám II

    Číslo projektu: CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001455

    Období realizace projektu: 1. 1. 2020 – 31. 10. 2022

    Vedoucí projektu: Ing. Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz

    Projekt je realizován ve spolupráci s těmito školami:

    • Masarykova ZŠ, Praha 9 – Újezd nad Lesy, Polesná 1690
    • Základní škola Zárubova, Praha 12
    • Základní škola, Olešská 18/2222, Praha 10 

    a od 1. dubna 2021 také nově s:

    • Mateřská škola Revoluční
    • Mateřská škola ČTYŘLÍSTEK, Praha 13, Mezi Školami 2323

    JAKÝ JE CÍL PROJEKTU?

    • posílení inkluze v multikulturní společnosti
    • zvýšení kvality vzdělávání a podpoření začleňování dětí/žáků s OMJ
    • přispění k sociální soudržnosti, chápání a respektování sociokulturní rozmanitosti, vztahu k okolnímu prostředí, k porozumění a toleranci odlišných kultur

    JAKÉ JSOU CÍLOVÉ SKUPINY PROJEKTU?

    • děti a žáci (včetně předškolní péče) 
    • pedagogičtí, odborní a terénní pracovníci

    Realizované aktivity projektu

    1. Zmapování a nastavení spolupráce a komunikace s CS

    CÍL: pomoci školám/pedagogům vytvořit systém začleňování dětí a žáků s OMJ, vytvořit plán multikulturní výchovy, se zavedením a podporou komunitních aktivit

    OBSAH:

    • oslovení účastníků a vytvoření systému spolupráce na projektu
    • nastavení pozice koordinátorů na jednotlivých školách z řad pedagogů, spolupráce s projektovým týmem (vedoucí projektu, specialisté jednotlivých aktivit, odborní pracovníci)
    • na začátku projektu budou probíhat schůzky s vedením škol a jednotlivými pedagogy
    • mapování a identifikace potřeb CS
    • realizace jednotlivých aktivit projektu

    KONTAKTNÍ OSOBA: Ing. Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz

    2. Vytvoření plánů škol pro začleňování dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem

    CÍL: Vytvoření dokumentu školy s operativními postupy při začleňování dětí a žáků s OMJ, jeho ověření v praxi, evaluace a vyhodnocení. Zapojení všech složek – vedení, pedagogové (třídní), speciální pedagogové, výchovní poradci, rodiče

    OBSAH:

    Realizační fáze

    • Zmapování situace, definování cílů, identifikace možností podpory dětí s OMJ
    • Návrh konkrétních opatření a postupů potřebných pro úspěšné začlenění dětí a žáků s OMJ
    • Vytvoření operativního plánu včetně postupů pro vedení školy, třídního pedagoga, výchovného poradce a dalších pracovníků školy
    • Testování plánu v praxi včetně metodické podpory:
    • Legislativa pro vedení školy a zástupce z řad učitelů, koordinátorů inkluze, speciálních pedagogů, psychologů atd.
    • Výuka češtiny jako druhého jazyka – individuálně nebo v „kroužku“
    • Metody práce s OMJ ve třídě

    Závěrečná fáze

    • Evaluace a úprava plánu

    KONTAKTNÍ OSOBY: Blanka Charvátová, charvatova@inbaze.cz, MgA. Hana Mlynářová, mlynarova@inbaze.cz

    3. Vytvoření plánu multikulturní výchovy na školách

    Cíl: Vytvoření multikulturního plánu školy, ověření v praxi a vyhodnocení

    OBSAH:

    Přípravná fáze

    • Sestavení týmu, smlouvy se školami, oslovení a zapojení všech složek – vedení škol, pedagogové (třídní), speciální pedagogové, výchovní poradci, ti, kdo mají na starosti ŠVP, ročníkoví vedoucí apod.

    Realizační fáze

    • Zmapování prostředí školy včetně technických možností, definování cílů
    • Návrh možného zpřesnění/rozpracování průřezových témat multikulturní výchovy
    • pro jednotlivé ročníky a předměty
    • Vytvoření plánu multikulturní výchovy
    • Testování plánu v praxi po dobu min. jednoho školního roku zahrnující realizace Bedýnek příběhů např.
    • 1. ročníky – Česko, Slovensko
    • 2. ročníky – Polsko, Německo
    • 3. ročníky – Ukrajina, Rusko
    • 4. ročníky – Francie/Řecko, Španělsko
    • 5. ročníky – Vietnam, Sýrie/Egypt apod.

    Obsahem realizovaných programů multikulturní výchovy – Bedýnky příběhů je: pohádka (dvojjazyčné vyprávění/čtení v původním jazyce a češtině), dále povídání o zemi a jejích tradicích s využitím mapy, fotografií, tradičních předmětů…) a výtvarné tvoření, během něhož se zpracovávají tradiční techniky daných zemí.

    Každý z programů „Bedýnky příběhů“ realizují 2 lektoři, z toho jeden původem z dané země.

    Závěrečná fáze

    • Evaluace a úprava plánu

    KONTAKTNÍ OSOBA: Ing. Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz

    4. Interkulturní klub na ZŠ

    Cíl: Realizace volnočasových aktivit zaměřených na podporu integraci dětí a žáků s OMJ

    • Zažít bezpečné prostředí (menší skupina), možnost se svobodně projevit, skamarádit se, umět fungovat ve skupině (spolupráce, konstruktivní komunikace)
    • Rozvíjení jazykových dovedností, orientace v českém prostředí
    • Posilování vlastní identity (Být jiný neznamená být špatný, být jiný je v pořádku)

    OBSAH:

    Přípravná fáze

    • Nábor dětí – dětem bude nabízeno v rámci školy podobně jako na další volnočasové aktivity -letáky, individuální nabídnutí konkrétním rodičům a dětem.
    • Spolupráce s vedením školy a pedagogy
    • Zastoupení dětí s OMJ max. 60%, ostatní děti 40%

    Realizační fáze

    • Pravidelná setkávání 1x týdně v rozsahu 1,5h, skupina 8 až 12 dětí
    • individuální přístup (malý počet dětí)
    • všestranný program (pohybové a kreativní aktivity, pobyt venku, návštěvy různých akcí a exkurzí v Praze atd.)

    Závěrečná fáze

    • Evaluace

    KONTAKTNÍ OSOBY: Mgr. Zuzana Hladíková Skokanová, hladikova@inbaze.cz, Anh Nguyenová, nguyenova@inbaze.cz

    5. Komunitní aktivity

    Cíl: Realizace komunitních aktivit zaměřených na podporu integraci dětí a žáků s OMJ, podpora komunitní role školy a spolupráce s dalšími institucemi a jejich zapojení do vzdělávacího procesu.

    OBSAH:

    Návrhy aktivit

    A/ Multikulturní dny

    • 1x za školní rok buď v rámci aktivity školy příp. ve spolupráci s dalšími spolky, nebo samostatně
    • zařazení na základě domluvy se školou – jsme schopni pokrýt 2 – 3 třídy najednou

    B/ Ethnovaření

    • 2x za rok buď v rámci akce školy, nebo samostatně
    • zařazení na základě domluvy se školou

    C/ Oslavy svátků

    • 2x za rok buď v rámci akce školy příp. ve spolupráci s dalšími spolky, MČ nebo samostatně
    • zařazení na základě domluvy se školou

    D/ Bedýnky příběhů v místní Městské knihovně

    • 4x za rok otevřená akce pro veřejnost v rámci dané MČ

    E/ Kulaté stoly pro rodiče

    • témata jako je vzdělávání (nástup do MŠ, ZŠ), sociální oblast apod.

    KONTAKTNÍ OSOBA: Ing. Victoria Golovinova, golovinova@inbaze.cz, Anh Nguyenová, nguyenova@inbaze.cz