Název projektu: Mosty ke školám II
Číslo projektu: CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001455
Období realizace projektu: 1. 1. 2020 – 31. 10. 2022
Vedoucí projektu: Ing. Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz
Projekt je realizován ve spolupráci s těmito školami:
- Masarykova ZŠ, Praha 9 – Újezd nad Lesy, Polesná 1690
- Základní škola Zárubova, Praha 12
- Základní škola, Olešská 18/2222, Praha 10
a od 1. dubna 2021 také nově s:
- Mateřská škola Revoluční
- Mateřská škola ČTYŘLÍSTEK, Praha 13, Mezi Školami 2323
JAKÝ JE CÍL PROJEKTU?
- posílení inkluze v multikulturní společnosti
- zvýšení kvality vzdělávání a podpoření začleňování dětí/žáků s OMJ
- přispění k sociální soudržnosti, chápání a respektování sociokulturní rozmanitosti, vztahu k okolnímu prostředí, k porozumění a toleranci odlišných kultur
JAKÉ JSOU CÍLOVÉ SKUPINY PROJEKTU?
- děti a žáci (včetně předškolní péče)
- pedagogičtí, odborní a terénní pracovníci
Aktualizované výstupy projektu:
MŠ Čtyřlístek
- KA3_MŠ Čtyřlístek – plán multikulturní výchovy, metodické a pracovní listy, tipy a zdroje k multikulturní výchově
- KA2_MŠ Čtyřlístek_Operativní plán začleňování
MŠ Revoluční
- KA3_MŠ Revoluční – plán multikulturní výchovy, metodické a pracovní listy, tipy a zdroje k multikulturní výchově
- KA2_MŠ Revoluční_Operativní plán začleňování
ZŠ Masarykova
- KA3_ZŠ Masarykova – plán multikulturní výchovy, metodické a pracovní listy, tipy a zdroje k multikulturní výchově
- KA2_ZŠ Masarykova_Operativní plán začleňování
ZŠ Zárubova
- KA3_ZŠ Zárubova – plán multikulturní výchovy, metodické a pracovní listy, tipy a zdroje k multikulturní výchově
- KA2_ZŠ Zárubova_Operativní plán začleňování
ZŠ Olešská
Realizované aktivity projektu
1. Zmapování a nastavení spolupráce a komunikace s CS
CÍL: pomoci školám/pedagogům vytvořit systém začleňování dětí a žáků s OMJ, vytvořit plán multikulturní výchovy, se zavedením a podporou komunitních aktivit
OBSAH:
- oslovení účastníků a vytvoření systému spolupráce na projektu
- nastavení pozice koordinátorů na jednotlivých školách z řad pedagogů, spolupráce s projektovým týmem (vedoucí projektu, specialisté jednotlivých aktivit, odborní pracovníci)
- na začátku projektu budou probíhat schůzky s vedením škol a jednotlivými pedagogy
- mapování a identifikace potřeb CS
- realizace jednotlivých aktivit projektu
KONTAKTNÍ OSOBA: Ing. Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz
2. Vytvoření plánů škol pro začleňování dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem
CÍL: Vytvoření dokumentu školy s operativními postupy při začleňování dětí a žáků s OMJ, jeho ověření v praxi, evaluace a vyhodnocení. Zapojení všech složek – vedení, pedagogové (třídní), speciální pedagogové, výchovní poradci, rodiče
OBSAH:
Realizační fáze
- Zmapování situace, definování cílů, identifikace možností podpory dětí s OMJ
- Návrh konkrétních opatření a postupů potřebných pro úspěšné začlenění dětí a žáků s OMJ
- Vytvoření operativního plánu včetně postupů pro vedení školy, třídního pedagoga, výchovného poradce a dalších pracovníků školy
- Testování plánu v praxi včetně metodické podpory:
- Legislativa pro vedení školy a zástupce z řad učitelů, koordinátorů inkluze, speciálních pedagogů, psychologů atd.
- Výuka češtiny jako druhého jazyka – individuálně nebo v „kroužku“
- Metody práce s OMJ ve třídě
Závěrečná fáze
- Evaluace a úprava plánu
KONTAKTNÍ OSOBY: Blanka Charvátová, charvatova@inbaze.cz, MgA. Hana Mlynářová, mlynarova@inbaze.cz
3. Vytvoření plánu multikulturní výchovy na školách
Cíl: Vytvoření multikulturního plánu školy, ověření v praxi a vyhodnocení
OBSAH:
Přípravná fáze
- Sestavení týmu, smlouvy se školami, oslovení a zapojení všech složek – vedení škol, pedagogové (třídní), speciální pedagogové, výchovní poradci, ti, kdo mají na starosti ŠVP, ročníkoví vedoucí apod.
Realizační fáze
- Zmapování prostředí školy včetně technických možností, definování cílů
- Návrh možného zpřesnění/rozpracování průřezových témat multikulturní výchovy
- pro jednotlivé ročníky a předměty
- Vytvoření plánu multikulturní výchovy
- Testování plánu v praxi po dobu min. jednoho školního roku zahrnující realizace Bedýnek příběhů např.
- 1. ročníky – Česko, Slovensko
- 2. ročníky – Polsko, Německo
- 3. ročníky – Ukrajina, Rusko
- 4. ročníky – Francie/Řecko, Španělsko
- 5. ročníky – Vietnam, Sýrie/Egypt apod.
Obsahem realizovaných programů multikulturní výchovy – Bedýnky příběhů je: pohádka (dvojjazyčné vyprávění/čtení v původním jazyce a češtině), dále povídání o zemi a jejích tradicích s využitím mapy, fotografií, tradičních předmětů…) a výtvarné tvoření, během něhož se zpracovávají tradiční techniky daných zemí.
Každý z programů „Bedýnky příběhů“ realizují 2 lektoři, z toho jeden původem z dané země.
Závěrečná fáze
- Evaluace a úprava plánu
KONTAKTNÍ OSOBA: Ing. Petra Holubářová, holubarova@inbaze.cz
4. Interkulturní klub na ZŠ
Cíl: Realizace volnočasových aktivit zaměřených na podporu integraci dětí a žáků s OMJ
- Zažít bezpečné prostředí (menší skupina), možnost se svobodně projevit, skamarádit se, umět fungovat ve skupině (spolupráce, konstruktivní komunikace)
- Rozvíjení jazykových dovedností, orientace v českém prostředí
- Posilování vlastní identity (Být jiný neznamená být špatný, být jiný je v pořádku)
OBSAH:
Přípravná fáze
- Nábor dětí – dětem bude nabízeno v rámci školy podobně jako na další volnočasové aktivity -letáky, individuální nabídnutí konkrétním rodičům a dětem.
- Spolupráce s vedením školy a pedagogy
- Zastoupení dětí s OMJ max. 60%, ostatní děti 40%
Realizační fáze
- Pravidelná setkávání 1x týdně v rozsahu 1,5h, skupina 8 až 12 dětí
- individuální přístup (malý počet dětí)
- všestranný program (pohybové a kreativní aktivity, pobyt venku, návštěvy různých akcí a exkurzí v Praze atd.)
Závěrečná fáze
- Evaluace
KONTAKTNÍ OSOBY: Mgr. Zuzana Hladíková Skokanová, hladikova@inbaze.cz, Anh Nguyenová, nguyenova@inbaze.cz
5. Komunitní aktivity
Cíl: Realizace komunitních aktivit zaměřených na podporu integraci dětí a žáků s OMJ, podpora komunitní role školy a spolupráce s dalšími institucemi a jejich zapojení do vzdělávacího procesu.
OBSAH:
Návrhy aktivit
A/ Multikulturní dny
- 1x za školní rok buď v rámci aktivity školy příp. ve spolupráci s dalšími spolky, nebo samostatně
- zařazení na základě domluvy se školou – jsme schopni pokrýt 2 – 3 třídy najednou
B/ Ethnovaření
- 2x za rok buď v rámci akce školy, nebo samostatně
- zařazení na základě domluvy se školou
C/ Oslavy svátků
- 2x za rok buď v rámci akce školy příp. ve spolupráci s dalšími spolky, MČ nebo samostatně
- zařazení na základě domluvy se školou
D/ Bedýnky příběhů v místní Městské knihovně
- 4x za rok otevřená akce pro veřejnost v rámci dané MČ
E/ Kulaté stoly pro rodiče
- témata jako je vzdělávání (nástup do MŠ, ZŠ), sociální oblast apod.
KONTAKTNÍ OSOBA: Ing. Victoria Golovinova, golovinova@inbaze.cz, Anh Nguyenová, nguyenova@inbaze.cz